29 בפברואר 2012

מערך מס' 1: תנועה || פעולה מס' 1: ייחודה של תנועת הצופים


מערך מס' 1: תנועה
פעולה מס' 1: ייחודה של תנועת הצופים

תנועת הצופים תפעל למען סובלנות וכהרת השונה על תפיסת עולמו חייו ותרבותו תוך מאמץ לגשר בין בני האדם השונים בחברה.

מטרות
  1. החניך יבין את ייחודה של תנועת הצופים מול תנועות נוער אחרות
  2. החניך יכיר תנועות נוער בארץ
  3. החניך יבין את מקומו בתוך תנועת הצופים

סיפור מסגרת
החניכים יסעו בזמן דרך "אוטובוס הקסמים" (עם שיר התוכנית כמובן). הם יגיעו לכל שלב בגיל שונה, ויעברו פעילויות שייצגו את תנועות הנוער השונות בישראל.
שלב
מתודה
תזמון
רשמ"צ
משחק פתיחה
"כיסאות מוזיקליים" עם השיר של אוטובוס הקסמים
10 דק'
*כיסא לכל חניך
*השיר של אוטובוס הקסמים
*רמקולים ניידים
1. כיתה ד': בית"ר
1. רואים את הסרטון: (הסבר על בית"ר)http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0CjYInQlvWE

2. משחקים "שני דגלים" עם דגל ישראל
15 דק'
*2 דגלי ישראל
*ציוד לסרטון (מקרן, לפטופ, אינטרנט, רמקולים)
2. כיתה ו': הנוער הלאומי
תנועת הנוער הלאומי דוגלת ב5 הממים של זאב ג'בוטינסקי (מזון, מעון, מלבוש, מורה, מרפא):

1. מזון: מוציאים טופי מקמח.
2. מעון: החניכים יעשו "שולחן אנושי" מסביב לבובה. הבובה תחזיק עובדה (תנועת הנוער "הנוער הלאומי מונה 1304 חניכים).
3. מלבוש: סבתא שוקולד
4. מורה: כל חניך ישלוף פתק שכתובה עליו מילה עברית מסובכת (ראה נספח א'). על החניך יהיה להסביר בתורו מה משמעות המילה. ככל הנראה החניכים לא יכירו את המשמעות האמיתית, ולכן יעשו הצגה וימציאו משמעות חדשה (עליהם יהיה
5. מרפא: תופסת חולה-גוסס-מת
30 דק'
*טופי
*קמח
*קערות חד"פ
*בובה
*עט
*פתקים
*שוקולד
*תחפושות (סבתא שוקולד)
*מילים קשות

3. כיתה ט': הנוער העובד והלומד מול תנועת הצופים העבריים
החניכים ישבו במעגל בחדר קורס. על הקיר יהיו תלויים 2 פלקטים: באחד יהיה הסבר על תנועת הצופים, ובשני על הנוער העובד והלומד. המדריכים\נציגים מהחניכים יציגו את התנועות. החניכים יצטרכו לבחור ברוב קולות את התנועה המועדפת עליהם.

תנועת הצופים:
*מחנכים לאהבת הארץ, להכרתה ולציונות - דרך הרבה טיולים בארץ
*חינוך א-פורמלי
*תפיסת "החניך במרכז"
*לא משתייכת לאף מפלגה
*כל דעה יכולה להתקבל
*כל אדם יכול להצטרף

הנוער העובד והלומד:
*ציונים-סוציאליסטים
*מחנכים לתפיסת עולם ספציפית מגיל צעיר
*תפיסה ערכית: שוויון ללא הבדלי דת, גזע או מין
*תומכים בדמוקרטיה
5 דק'
*2 פלקטים
*טוש שחור
4. סיכום + דיון
סיכום הפעולה ודיון על ייחודה של תנועת הצופים.
נק' לדיון: (הערה: להעביר את הדיון בצורת שאלות בשביל להגביר את השתתפות החניכים)
  • לעבור על השלבים בפעולה ועל המשמעות של כל אחד מהם
  • מהי ייחודה של תנועת הצופים
  • מה יש בתנועות אחרות שאין בצופים
  • תנו ערך אחד או תפיסה מסוימת אחת שהתחברתם אליו במיוחד בפעולה? (לא חייב מהצופים)
10 דק'
5. פעילות אחוותית
החניכים יתחלקו לאחוות. כל מדריך יקח את האחווה שלו למקום מיוחד. החניכים יכתבו את המשאלות שלהם לשנה הקרובה על פתק ויכניס לבקבוק שייקבר במקום שרק הקבוצה תכיר. אופציה: לטפטף שעווה על הפתק בשביל שאף אחד לא יוכל לקרוא את הפתק
20 דק'
*3 בקבוקים ריקים
*פתק לכל חניך
*עטים
*אופציה: נרות



נספח א': (שלב מס' 2) מילים קשות:
אַגַּב אוֹרְחָא
אוֹבְּלִיגָטוֹרִי
אָוַנְטוּרָה
אָטֶלְיֶה
אוֹרְלוֹגִין
אִימְפּוּלְס
אִיּוּשׁ
אִינְטְרִיגָה
אַכְסַדְרָה
אֲלוּנְטִית
אִלְפָּס
אַנְטִיתֶזָה
אַסְדָּה
אַנְקוֹל
אֲנִיץ
אָסוּךְ
אִסְטְנִיס
אַסְפַּקְלַרְיָה
אִצְטַגְנִין
אַפְסָר
מחסן
לקנות
להכין
להביא
צוות טכני (לתאם מראש)
2 דגלי ישראל
טופי
כיסא לכל חניך
השיר של אוטובוס הקסמים
ציוד לסרטון (מקרן, לפטופ, אינטרנט, רמקולים)
קערות חד"פ
קמח
רמקולים ניידים
20 עטים
שוקולד
בובה
10 דפים A4 \ פתקים
תחפושות (סבתא שוקולד)
2 פלקטים (נייר עיתון)
מילים קשות
טוש שחור