26 באוקטובר 2012

מערך מס' 1: תנועה || פעולה מס' 2: הצופים – אז והיום

מערך מס' 1: תנועה
פעולה מס' 2: הצופים – אז והיום

"תנועת הצופים תחנך לאהבת הארץ, המדינה וערכיה ההיסטוריים והאנושיים".
מטרות: 1. החניך יכיר את ההיסטוריה של התנועה ואת מאפייניה.
          2. החניך יבין את היעוד של התנועה.
          3. החניך יבין על אילו עקרונות קמה התנועה
     
שלב
מטרה
מתודה
תזמון
רשמצ
משחק פתיחה: תיפסוני
10 דק'
1. סמל התנועה: חבצלת עיוורת
1
נכין החבצלת של התנועה מפלקט ונגזור אותה כמו פאזל לפי החלקים השונים. נבחר נציגים לכל חלק. החניכים יכסו את עיניהם עם העניבה ויסתובבו במקום 10 פעמים. לאחר מכן החניכים ינסו להרכיב מחדש את הסמל. המטרה של כל הקבוצה היא לכוון אותם ולהצליח להרכיב מחדש את סמל החבצלת.
ראה נספח א' (משמעות הסמל)
15 דק'
*פלקט גדול (בריסטול)
*טושים בצבעים: צהוב אדום שחור וירוק.
* פלקט שני (לגזור את חלקי החבצלת).
* מספריים.
*מסקנטייפ.
2. אודות התנועה: לא נפסיק לשיר
1, 2
החניכים יתחלקו ל2 קבוצות ויתחרו זו מול זו. כל קבוצה תצטרך בתורה להגיד ערך\מאפיין\מטרה של תנועת הצופים (לדוגמה: אהבת הארץ, מנהיגות, צופיות מעשית, דמוקרטיה, רעות, היררכיה...), כמו בתוכנית לא נפסיק לשיר.
10 דק'
3. 10 דברות הצופה: זיכרון
1,2
החניכים יתחלקו ל2 קבוצות ויתחרו זו מול זו. על הרצפה יהיו מונחים "קלפי מידות". על כל זוג קלפים תכתב אחת ממידות הצופה (ראה נספח ב'), וכמו כן יהיו זוגות של הטעיה (מידות שקריות). קבוצה שתצליח לאסוף זוג אמיתי – תרוויח נק'; זוג שקרי – מוריד נקודה. המטרה היא להשיג את מספר הנקודות הרב ביותר.
על מנת להפוך את הקלפים כל קבוצה בתורה תבצע משימה (שקשורה לאחת המידות):
1. דובר אמת: כל קבוצה תספר עובדת שקר ועובדת אמת והקבוצה שנייה צריכה להגיד מה נכון ומה שקר.
2. עוזר לזולת: שולחן קבוצתי (נשענים האחד על השני).
3. חובב את החי והצומח: המשחק עם החיות והכפיים. (אדיוטי אך נחמד)
4. הצופה איש משמעת: המלך אמר.
5. הצופה טהור בדיבוריו ובמעשיו: לספר את כיפה אדומה בלי המילים- אז, כאילו, אמממ, ואז, וכדומה.
20 דק'
4. היסטוריית התנועה- נוער משמעותי
3
העלאה לדיון- נושאים שמציקים להם בחייהם, נושאים חברתיים או מדיניים. כל חניך בתורו יגיד את דעתו בנושא. ואז נאמר להם שהצופים זה כלי לשנות דברים כאלו, ולהעלות את הנושאים לדעת הציבור. מכך נעבור לנושא שמהדבר הזה בעצם התחילה התנועה. נציג את זה שצופים זה כוח ולהראות להם שיש להם את האפשרות בתוך המסגרת הזו לעשות עם הבעיות שלהם משהו.
5 דק'
5. היסטוריית התנועה- פערים חברתיים- למה צריך כיום צופים (הפערים שבין נוער שלא בצופים לבין נוער שכן בצופים).
3
6. דיון - צופים אז והיום
מה התווסף לצופים במהלך השנים:
- ערך התרומה לקהילה (לדוגמה: צמי"ד = עזרה לחלשים, ש"ש)
- בשנת 1951, חל פילוג גם בתנועת הצופים העבריים. רוב חברי התנועה, רצו לשמור על ציביונה הדמוקרטי והבלתי מפלגתי.
15 דק'


נספח א' (שלב 1):
החבצלת ומשמעותה
החבצלת היא סמל הצופים העבריים בישראל
מגן דוד מסמל את ערכי הציונות והיהדות של התנועה. מהמידה השניה: "הצופה נאמן לעמו, לארצו, למדינתו ולשפתו"
עלי התלתן הם סמל הצופות העולמי ועלי החבצלת הם סמל הצופים העולמי. בישראל הצופים והצופות לא מופרדים אלא פועלים ביחד, ולכן סמל שניהם מופיע בחבצלת.
הקו הישר מסמל את יושרו של הצופה. מהמידה הראשונה: "הצופה דברו אמת", מהמידה העשירית: "הצופה טהור בדיבורי ובמעשיו".
שלושת האוגדים מחברים בין כל מרכיבי החבצלת שהוזכרו למעלה, ומאחדים בין כולם. בנוסף יש הרואים את שלושת האוגדים כמסמלים אחווה ללא הבדל דת, גזע ולאום. מהדיבר הרביעי: "הצופה רע לכל אדם ואח לכל צופה".
הפה הצוחק יש הרואים ברקע ל"היה נכון" כפה צוחק כסמל לדיבר השמיני: "הצופה אינו נופל ברוחו ובצר לו מצטחק".
קשר השמינית מסמל את הצופיות המעשית. בנוסף משמש כתזכורת למעשה היומי הטוב שעל הצופה לעשות.
היה נכון- ססמת הצופים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה